Babad Singkat Sukamulya - Kuningan Jawa Barat
Sateuacana taun 1740, Cipanas
mangrupikeun Cantilan ti dayeuh Cigadung. Cipanas anu mangrupukeun Cantilan ti
Cigadung ngagaduhan kahayang nyaeta ngatur pamarentahan sorangan. Alesanana
elmu-elmu anu dipiboga ku tokoh-tokoh masyarakat di dayeuh Cigadung sarua jeung
anu dipiboga di daerah Cantilan.
Dina hiji waktu aya hiji kajadian :
- Di dayeuh
Cigadung aya acara hajatan, di antarana tokoh eta ngundang ka tokoh-tokoh
Cantilan. Kusabab datangna telat dahareun anu dihidangkeun kanggo para tamu ti
Cantilan robdah wujudna janten sadaya aratah deui, ku tina saktina tokoh dayeuh
Cigadung. Bakakak hayam jago robah jadi hirup deui nepi bisa kongkorongok deui,
komo deui dahareun anu sejena tina sayuran jadi aratah deui.
- Masih nuju
hajatan di dayeuh Cigadung, tokoh-tokoh ti Cantilan ngahadiran. Ngahadirana teh
mawa lisung kaahengan anu teu asup akal. Kaahengan eta lisung teh bisa leumpang
sorangan diiringkeun ku tokoh-tokoh nu bade ngahadiran hajatan, eta lisung teh
haluna di aradu nepikeun katingburicak ngaluarkeun seuneu. Atuh di pasamoan teh
mani ribut tingkoceak sarieuneun kahuruan.
Tah kitu geuning kabisa karuhun
baheula mah araheng.
- Sabalikna
di Cantilan aya hajatan. Tokoh anu ti dayeuh di undang oge. Bewara undangan
nepi ka 3 kali tacan datang keneh bae. Kusabab urang Cantilan keuheuleun di
undang teu datang bae, urang Cantilan teh ngutus deui salah saurang tokoh,
kakara maranehna daratang.
Kusabab asa dihina, tokoh masyarakat
Cantilan hayang nembongkeun elmu anu dipibogana. Waktos tamu masih diperjalanan
keneh, pribumi meuncit munding. Waktos undangan daratang munding teh keur
disisit, para tamu dipiwarang caralik heula dibalandongan. Nembe oge para tamu
caralik dadak sakala eta munding teh hirup deui, terus ngubrak-ngabrik tamu anu
nuju caralik. Geus pasti nimbulkeun kaributan jeung papaseaan. Nu ngakibatkeun
eta kampung jadi panas. Ti harita kampung eta katelah jadi kampung Cipanas.
Saur para karuhun baheula, di dayeuh
Cantilan aya sumber cai panas, tapi dugi ka ayeuna teu acan kapendak. Nu aya di
hulu dayeuh Cigadung teh ngarana bae Cipanas, Cantilan anu karamat nepi ka
ayeuna di ngaranan “Rama Ketib”. Lamun aya budak bade disunat sok dipake
ngembang, jeung aya batu nu sok di pake tatapa atawa tempat karumpulna tokoh-tokoh
masyarakat.
Dina tahun 1980 Cipanas digentos namina janten “Sukamulya”.
Sakitu manawi dongeng babad
Sukamulya. Hapunten tina sagala kakiranganna. Hatur nuhun tina sagala
perhatosanana, mudah-mudahan ieu carita teh malaraya mangtratna kanggo urang
sadaya. Amin Ya Robal Alami
Analisis babad sukamulya
A. Menurut Unsur Sastra
Babad
sukamulya menggunakan Bahasa sunda dan sudut pandang penulis itu sebagai orang
ke tiga dilihat dari kalimatnya babad ini merupakan sebuah kronologi
terbentuknya sebuah daerah yaitu SUKAMULYA
B. Menurut Mitologi
Babad
sukamulya ini menurut mitologi masyarakat itu merupakan asal muasal
terbentuknya sukamulya dari kejadian masyarakat cigadeng dan masyarakat catilan
yang mempunyai kesaktian (mistis) pada suatu peristiwa dayeuh Cigadung
aya acara hajatan, di antarana tokoh eta ngundang ka tokoh-tokoh Cantilan.
Kusabab datangna telat dahareun anu dihidangkeun kanggo para tamu ti Cantilan
robdah wujudna janten sadaya aratah deui, ku tina saktina tokoh dayeuh
Cigadung. Bakakak hayam jago robah jadi hirup deui nepi bisa kongkorongok deui,
komo deui dahareun anu sejena tina sayuran jadi aratah deui.
Sabalikna di
Cantilan aya hajatan. Tokoh anu ti dayeuh di undang oge. Bewara undangan nepi
ka 3 kali tacan datang keneh bae. Kusabab urang Cantilan keuheuleun di undang
teu datang bae, urang Cantilan teh ngutus deui salah saurang tokoh, kakara
maranehna daratang.
Kusabab asa dihina, tokoh masyarakat
Cantilan hayang nembongkeun elmu anu dipibogana. Waktos tamu masih diperjalanan
keneh, pribumi meuncit munding. Waktos undangan daratang munding teh keur
disisit, para tamu dipiwarang caralik heula dibalandongan. Nembe oge para tamu
caralik dadak sakala eta munding teh hirup deui, terus ngubrak-ngabrik tamu anu
nuju caralik. Geus pasti nimbulkeun kaributan jeung papaseaan. Nu ngakibatkeun
eta kampung jadi panas. Ti harita kampung eta katelah jadi kampung Cipanas sampai menjadi sukamulya
C. Menurut Unsur Sejarah
babad
sukamulya ini memiliki nilai historis yang tinggi karena menceritakan sebuah
peristiwa asal mula terbentuknya Sukamulya
dari terjadinya runtutan peristiwa yang terjadi sampai dinamai Sukamulya
0 komentar:
Posting Komentar